Nedostatek melatoninu a poruchy spánku

Již naše babičky věděly, že spánek je lék, neboť je důležitý pro vyčištění mysli, posílení těla a celkovou regeneraci organismu. Produkují se při něm hormony s omlazujícím působením jako je růstový hormon a melatonin. Ideální by bylo spát denně 7 - 8 hodin, což se v dnešní době jen málokomu podaří. Nedostatek melatoninu způsobuje poruchy spánku, mělký spánek, neschopnost usnout, předčasné stárnutí očí, deprese, úzkost, ztrátu paměti a celkové zhoršení mozkových funkcí. Usínání bez problémů nám podle odborníků prodlužuje život, dlouhodobé používání léků nám naopak život zkracuje. Přestože jsou používané léky na spaní široce rozšířenou lékovou skupinou, nedá se říci, že jsou skupinou bezpečnou a to především při dlouhodobém užívání.

obrázek ke článku Nedostatek melatoninu a poruchy spánku

Vydatnější je spánek před půlnocí. Pokud často ponocujete, chodíte spát až po půlnoci, může se vám stát, že začnete přibírat na váze. Na vině bývá nedostatek melatoninu, který ovlivňuje množství podkožního tuku.

Ptáte se, co je to melatonin? Jde o hormon s antioxidačním účinkem, který produkuje během spánku žláza šišinka mozková (epifýza). Tato miniaturní žláza dotváří naše vnitřní biologické hodiny, dbá o dodržování pravidelných životních rytmů, především střídání bdění a spánku. Má podobné vlastnosti serotoninu (hormon štěstí), který působí ve dne, přičemž melatonin je aktivní v noci.

Produkce melatoninu v epifýze je minimální, pouze okolo miliontin gramu, ale pro náš organismus je to dávka dostačující. Produkce je nejvyšší u kojenců, což je hlavním důvodem, proč tak často spí. Vysoká produkce melatoninu je zachována asi do 15 let, s přibývajícím věkem následuje rychlý pokles. Produkce je nepříznivě ovlivněna nejen věkem, ale i podáváním některých léků. Ve věku kolem 50 let je jeho produkce na pouhé šestině původního stavu, což je hlavní příčinou nespavosti a depresí starších lidí.

Abychom tělu zajistili dostatečnou produkci melatoninu, musíme spát ve tmě. Při denním světle je jeho produkce velice zanedbatelná. Je-li jeho hladina nízká, prožíváme svůj subjektivní den. Snížená hladina melatoninu u zaměstnanců pracujících ve směnném provozu je považována za možný faktor mající vliv na zvýšený výskyt rakoviny u těchto jedinců.

Melatonin je ale také signálem ročního období, protože pro jeho tvorbu je velice důležité střídání světla a tmy. Melatonin určuje i to, že jsme nejplodnější na konci léta.

Melatonin a jeho pozitivní vliv na naše zdraví:


  • zajišťuje kvalitnější spánek
  • antioxidant - zpomaluje proces stárnutí, brání nadměrným oxidačním pochodům, které mohou poškozovat mozkové centrum
  • léčí negativní stavy vyvolané rychlým přechodem různých časových pásem spojené s nespavostí
  • snižuje nadměrné bolesti hlavy
  • potlačuje nádorové bujení a šíření metastáz, prevence rakoviny prsu
  • snižuje cholesterol v krvi a pomáhá vyrovnávat reologické (průtokové) vlastnosti krve
  • podporuje funkci štítné žlázy
  • zvyšuje produkci růstového hormonu
  • posiluje imunitu organismu
  • potlačuje známky premenstruačního syndromu
  • snižuje úzkostlivost, zejména v noci

Přirozené zdroje melatoninu:


  • obilné klíčky
  • oves - ovesné vločky (jeden z nejlepších zdrojů)
  • ječmen
  • rýže
  • zázvor
  • banány
  • rajčata
  • třezalka tečkovaná
  • šalvěj lékařská
  • kopretina řimbaba

Možnosti zvýšení přirozené produkce melatoninu:


  • spát v noci při absolutní tmě
  • dát si horkou koupel těsně před spaním
  • během dne se snažit co nejčastější vystavit intenzivnímu slunečnímu světlu

Látky způsobující pokles přirozené tvorby melatoninu:


  • nesteroidní protizánětlivé léky (Ibuprofen, Indomethacin)
  • léky proti úzkosti (Diazepam, Alprazolam)
  • antidepresiva
  • betablokátory
  • vitamin B12
  • kofein
  • tabák - kouření

Novou nadějí pro klidný spánek jsou hypnotika 4. generace, tzv. melatoninová hypnotika, na něž na rozdíl od klasických hypnotik, závislost nevzniká. Melatoninová hypnotika nezpůsobují útlum dechového centra, svalovou slabost, neovlivňují pohybové a paměťové funkce, nemají negativní vliv ani na jiné funkce organismu a celkový útlum, který často přetrvává i přes den.

Nedostatek melatoninu způsobuje poruchy spánku, mělký spánek, neschopnost usnout, předčasné stárnutí očí, deprese, úzkost, ztrátu paměti a celkové zhoršení mozkových funkcí. Pokud vás trápí nespavost, poraďte se s vaším lékařem, zda by pro vás byla melatoninová hypnotika vhodná a vyzkoušejte je!

I když je melatonin často označován za zázračný lék 21. století a jsou mu připisovány mnohé pozitivní účinky, je prozatím možné jej v ČR získat pouze na lékařský předpis (jelikož jde o hormon), který si pacient plně hradí sám.

Ve formě potravinového doplňku (pod názvem Circadin) lze toto melatoninové hypnotikum získat pomocí zásilkového obchodu například ze Slovenska nebo Polska, kde je již umožněna jeho volná distribuce. Tím, že vyvolává velkou ospalost, může být užíván pouze v době blížícího se normálního spánku. Jeho užívání vylučuje řízení vozidla, v případě těhotenství nebo hormonální poruchy je nutné jeho užívání konzultovat s lékařem.

Melatonin podaný před spánkem urychluje usínání a celistvost spánku, posiluje jeho hloubku. Jako potravinový doplněk se melatonin podává vždy 60 minut před spaním v dávce 1-3 mg. Lze ho podávat i několik dní po sobě. V případě ranní spavosti se jeho dávka snižuje.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Nedostatek melatoninu a poruchy spánku