Zelenina a ovoce – nejen základní potravina, ale i lék

Dle doporučení celosvětových odborníků by měla zelenina a ovoce tvořit minimálně 5 porcí v našem každodenním jídelníčku. Jedna porce představuje zhruba množství, které se vejde do středně velké dlaně dospělého člověka. Ovoce je lépe konzumovat dopoledne, zeleninu naopak v poledne a v odpoledních hodinách. Obojí se výborně hodí jako příloha nebo obloha k hlavním chodům, ale i jako základ lehkých svačinek. Zelenina a ovoce obsahují nejen množství cenné vlákniny, která zasytí i pročistí náš organismus, ale najdeme zde i množství cenných vitamínů, minerálů a stopových prvků.

obrázek ke článku Zelenina a ovoce – nejen základní potravina, ale i lék

Zelenina vypěstovaná v kvalitní půdě a dobře vyzrálé ovoce představují pro lidskou populaci chutnou poživatinu, ale i přírodní lék. S jejich pomocí lze mnohé zdravotní problémy zmírnit, či trvale odstranit, lze jim však i s úspěchem předcházet.

Několik zásad pro nákup a zpracování zeleniny a ovoce:


  • Dávejte přednost hlavně sezónní zelenině a ovoci. Nejen na chuti, ale i na vůni poznáte, zda jde o uměle vypěstované produkty ve sklenících, nebo zda dozrály na slunci.
  • Při delším transportu dochází bohužel ke zbytečné ztrátě vitamínů a ostatních cenných látek. Cesta ke spotřebiteli by proto měla být co nejkratší. Zvláště exotické plody se sklízí nezralé a dozrávají až během cesty v přepravních kontejnerech. Nejvhodnější tedy je, nakupovat zeleninu a ovoce převážně z tuzemských zdrojů.
  • Před vlastním použitím zeleninu i ovoce vždy dobře umyjte. Nepoužívejte ke konzumaci kůru citrusů, neboť je chemicky ošetřena. Také jablka, která jsou na omak mastná, bývají napuštěna chemickou látkou, která zamezuje jejich vysychání.
  • Pokud vám to vaše finanční situace dovoluje, dejte přednost zelenině a ovoci v bio kvalitě. Možná vás překvapí, že tyto plody nejsou na první pohled přímo výstavní, ale jejich chuť si zamilujete. Byly vypěstovány bez zbytečné chemie pod slunečnými paprsky, zacházení s nimi je šetrnější a obsah pro tělo důležitých látek je tím pádem vyšší.
  • Syrová zelenina a ovoce jsou chutnější a často i zdravější, ale hůře stravitelné. U jedinců s poruchami trávení je tedy doporučováno tepelné zpracování.
  • Zeleninu a ovoce tepelně zpracujte až těsně před konzumací, a to jen krátce (povařením, orestováním, podušením). Vkládejte vždy až do vroucí vody, nepoužívejte nádobí a náčiní, které ničí vitamíny.
  • Některá zelenina (např. mrkev), jež obsahuje vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K), vyžaduje alespoň krátké orestování nebo podušení na oleji, aby organismus mohl tyto vitamíny lépe využít.
  • Nenechte se zlákat cenou na úkor kvality. Vždy se vyhněte přezrálým nebo dokonce nahnilým a plesnivým plodům. I když plesnivou část odkrojíte, neviditelné spory plísní již většinou zasáhly zbylý plod a jsou pro organismus velice škodlivé.
  • Zeleninu a ovoce nenakupujte zbytečně do zásoby. Ve špatně uskladněných plodech ubývá cenných látek. Podmínky uskladnění jsou totiž různé, některé plody potřebují chlad, jiné naopak pokojovou teplotu.

I když jsou pro většinu z nás zelenina a ovoce prospěšné, existují i situace a zdravotní problémy, kdy je dobré se určitým druhům raději vyhnout. Například při špatné funkci ledvin se nedoporučuje kyselina šťavelová (rebarbora), při nemocech žaludku jsou nevhodné luštěniny a dlouhodobá konzumace křenu, kyselé ovoce vyvolává u mnohých jedinců kopřivku a podobně.

Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Zelenina a ovoce – nejen základní potravina, ale i lék